Siirry sisältöön

Tutkimus

Itä-Suomen yliopiston LUMA-toiminta perustuu tutkimukseen. Esimerkiksi LUMA Suomi -hankkeiden taustalla on vahvaa tutkimusnäyttöä, ja kuhunkin hankkeeseen liittyy myös oman tutkimuksen tekeminen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kahdesta hankkeesta on valmisteilla väitöskirjat. Myös opettajankoulutus pohjautuu vahvasti tutkimukseen, ja tähän liittyen on julkaistu lukuisia artikkeleita kansainvälisissä tieteellisissä aikakauslehdissä.

Valikoituja esimerkkejä LUMA-toimintoihin, opetuksen kehittämiseen ja opettajankoulutukseen liittyvistä julkaisuista (2013-nykypäivä):

  1. Asikainen, M. (2014). Nykyfyysikon kynästä: Tutkimuksella fysiikan opetuksen ongelmien kimppuun. LUMA.fi Sanomat.
  2. Asikainen, M. A., & Hirvonen, P. E. (2014). Probing pre-and in-service physics teachers' knowledge using the double-slit thought experiment. Science & Education, 23(9), 1811-1833. DOI: 10.1007/s11191-014-9710-1
  3. Asikainen, M. A., Pehkonen, E. & Hirvonen, P. E. (2013). Finnish mentor mathematics teachers' views of the teacher knowledge required for teaching mathematics. Higher Education Research, 3(1), 79-91. DOI: 10.5539/hes.v3n1p79
  4. Asikainen, M. A., Viholainen, A., Koponen, M., & Hirvonen, P. E. (2017). Finnish entry-level students’ views of teacher knowledge and the characteristics of a good mathematics teacher. NOMAD, 22(4), 61-83.
  5. Freyer, K., Asikainen, M. A., Hirvonen, P. E. & Sumfleth, E. (2015). Studienanfängerinnen und Studienanfänger im Fach Chemie: Deutschland und Finnland im Vergleich. Chemie konkret: Forum für Unterricht und Didaktik (CHEMKON), 22(2), 75-81. DOI: 10.1002/ckon.201410245
  6. Hirvonen, P. E., Leinonen, R. & Asikainen, M. A. (2016). Tieteelliseen tutkimukseen perustuva opettajankoulutusohjelma – pitkäjänteistä tutkimusta kokeilukulttuurin sijaan. Tiedepolitiikka, 3, 69-76.
  7. Hirvonen, P. E., Leinonen, R., Kesonen, M., Nivalainen, V. & Asikainen, M. (2015). Tutkimusperustainen fysiikan opettajankoulutusohjelma - prosessi ja nykytila. LUMAT, 6(3), 813-828.
  8. Ikonen, K., Leinonen, R., Asikainen, M. A., & Hirvonen, P. E. (2017). The influence of socializers in ninth graders’ education-al and occupational choices – gendered choices in STEM on special interest. International Journal of Gender Science and Technology, 9(3), 316-338.
  9. Kesonen, M. H. P., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2013). Assessing the impact of a tutorial intervention when teaching the ray model of light in introductory physics. European Journal of Physics, 34(4), 849-857.
  10. Kesonen, M. P. H, Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2017). Light source matters – Students’ explanations about the behavior of light when different light sources are used in task assignments of optics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(6), 2777-2803.
  11. Kesonen, M., Ohvanainen, J., Hietala, J., Ikonen, K., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. Tulta, kiveä ja yritysyhteistyötä. Dimensio, 5, 30-35.
  12. Koponen, M., Asikainen, M. A., Viholainen, A. & Hirvonen, P. E. (2017). How education effects on mathematics teachers’ knowledge? Unpacking some aspects of teacher knowledge. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(6), 1943-1980. DOI: 10.12973/eurasia.2017.01209a
  13. Koponen, M., Asikainen, M. A., Viholainen, A. & Hirvonen, P. E. (2016). Teachers and their educators – Views on contents and their development needs in mathematics teacher education. The Mathematics Enthusiast, 13(1), 149-170.
  14. Koponen, M., Asikainen, M. A., Viholainen, A. & Hirvonen, P. E. (2015). Matematiikan opettajankoulutuksen arviointipohjainen kehittäminen. LUMAT, 3(6), 925-947.
  15. Leinonen R., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2013). Lämpöopin ensimmäinen pääsääntö ja kaasuprosessit lukiossa. Dimensio, 6, 37-41.
  16. Leinonen R., Kesonen M. H. P. & Hirvonen P. E. (2016). Hidden circuits and argumentation. Physics Education, 51(6), 1-6.
  17. Leinonen, R., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2013). Overcoming students’ misconceptions concerning thermal physics with the aid of hints and peer interaction during a lecture course. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 9, 020112. DOI: 10.1103/PhysRevSTPER.9.020112
  18. Leinonen, R., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2015). Grasping the second law of thermodynamics at university: The consistency of macroscopic and microscopic explanations. Physical Review Special Topics – Physics Education Research, 11, 020122. DOI: 10.1103/PhysRevSTPER.11.020122
  19. Leinonen, R., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2017). Peer discussions in lecture-based tutorials in introductory physics. Physical Review Physics Education Research, 13, 010114. DOI: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.13.010114
  20. Nivalainen, V., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2013). Pre-service teachers’ objectives and their experience of practical work. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 9(1), 010102. DOI: 10.1103/PhysRevSTPER.9.010102
  21. Tossavainen, T., Viholainen, A., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2017). Explorations of Finnish mathematics students’ beliefs about the nature of mathematics. Far East Journal of Mathematical Education, 17(3), 105-120.
  22. Viholainen, A., Asikainen, M. A., & Hirvonen, P. E. (2014). Mathematics student teachers' epistemological beliefs about the nature of mathematics and the goals of mathematics teaching and learning in the beginning of their studies. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(2), 159-171. DOI: 10.12973/eurasia.2014.1028a
  23. Viholainen, A., Kuusisto, N., Asikainen, M. A. & Hirvonen, P. E. (2016). Matematiikanopettajien näkemyksiä liittyen teoriaan, esimerkkeihin ja harjoitustehtäviin. In H. Silfverberg & P. Hästö (eds.). Annual symposium of the Finnish mathematics and science education research association 2015 (pp. 162-172). Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura r.y.
  24. Viholainen, A., Partanen, M., Piiroinen, J., Asikainen, M. & Hirvonen, P. E. (2015). The role of textbooks in Finnish upper secondary school mathematics: theory, examples and exercises. Nordisk matematikkdidaktikk (NOMAD), 20(3-4), 157-178.