Siirry sisältöön

Tehtävä 2. Merkittävät keksinnöt ja urapolut

Luonnontieteiden merkityksekkäät keksinnöt ja koulutus- ja urapolut niiden parissa työskentelemiseen

Ajankäyttö: 3 x 45 min.
Tarvittavat välineet: kirjoitusvälineet, tietokoneet tai tabletit.

Tehtävän tavoitteet:

1. Saada oppilaat tiedostamaan luonnontieteiden merkityksellisyys ihmiskunnan hyvinvoinnin kannalta.
2. Perehdyttää oppilaat siihen, millaisten koulutus- ja urapolkujen kautta näillä aloilla ja merkityksellisten keksintöjen parissa pääsee työskentelemään.


Vaihe 1. Keksintöjen kokoaminen yhteen

Ajankäyttö: n. 30 min. 

Oppilaat jaetaan kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät rakentavat paperille tai tietokoneelle käsitekartan ihmiskunnan hyvinvoinnin kannalta merkityksekkäistä keksinnöistä ja tuotteista, joiden kehittämisessä on tarvittu käsiteltävän alan tietoutta (oppilaat saavat käyttää tiedonhaussa apunaan internetiä).

Esimerkkejä:

  • Fysiikassa: erilaiset energiantuotantomenetelmät, pyörä, hehkulamppu, kaukoputki, tähtitieteen löydökset, magnetismi..
  • Kemiassa: lääkkeet, räjähteet, lannoitteet, polttoaineet, kosmetiikkatuotteet, pesuaineet, säilöntäaineet, makeutusaineet, hajusteet..

Vaihe 2. Koulutus- ja urapolun rakentaminen oppilaiden valitsemalle henkilölle

Ajankäyttö: n. 105 min. 

Ryhmiä kehoitetaan valitsemaan keksinnöistä ryhmän jäseniä eniten kiinnostavin ja suunnittelemaan fiktiiviselle tai todelliselle henkilölle koulutus- ja urapolku, joka johtaa keksinnön parissa työskentelemiseen. Ryhmät laativat PowerPoint-ohjelmalla (tai vastaavalla) "animaation", jossa vastataan seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mistä henkilö on ollut kiinnostunut lapsuudessa ja nuoruudessa? Millaisten asioiden parissa hän on puuhaillut, millaisia harrastuksia hänellä on ollut?
  2. Kuka on kannustanut häntä opinnoissa ja harrastuksissa? Miten häntä on kannustettu? Millainen rooli henkilön vanhemmilla ja kavereilla on ollut koulutus- ja urapolun rakentamisessa?
  3. Kuvaile henkilön koulutuspolku: mihin hän suuntautui peruskoulun jälkeen? Entä toisen asteen jälkeen? Mitä sitten?
  4. Millaisessa työpaikassa hän työskentelee opiskelujen jälkeen? Millaisia työtehtäviä hän hoitaa?
  5. Kuinka suuri keskipalkka on ammatissa, johon henkilö suuntautui?

Oppilaille jaettava PowerPoint-pohja:

PowerPoint-pohja

Oppilaita voi kannustaa elävöittämään esityksiään kuvilla, joita saa ladattua tekijänoikeusvapaasti mm. pixabay.com-siuvstolta.

Työskentelyn päätteeksi ryhmät esittelevät "animaationsa" vuorotellen koko luokalle. Loppukeskusteluna voidaan koota yhteen kaikki työskentelyn aikana esille nousseet oppilaitokset ja ammatit.


Esimerkki keksintökoonnista

Esimerkki (biologian ala): koulutus- ja urapolku perinnöllisyyden lakien parissa työskentelemiseen