Siirry sisältöön

Luomu vs. tehotuotanto

Oppimiskokonaisuuden esittely

Kehittäjät: Suvi Lipsanen, Arttu Naakka, Ukko Pulkkinen

Toimittaja: Petja Hämäläinen

Aiheet: luomu- ja tehotuotanto ja niiden ympäristö- ja terveysvaikutukset

Oppiaineet: biologia, kemia, terveystieto

Ikäluokka: 9. luokka

Tavoitteet: Oppimiskokonaisuuteen soveltuvat osat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014

Tavoitteet

Kesto: 4x75 min tai 6x45 min

Kuvaus toteutuksesta:

Skenaariovaiheessa oppilaat tutustuvat aiheeseen blogitekstien avulla. Niiden tarkoituksena on herättää ajatuksia luomu- ja tehotuotannosta. Skenaarioon liitetään myös alkukysely ja väittelyharjoitus, joissa oppilaat pohtivat omia ennakkokäsityksiään kyseisiin tuotantomuotoihin liittyen.

Tutkimusvaiheessa oppilaat tutkivat kokeellisen työskentelyn avulla lannoitteiden vaikutuksia vihannesten kasvamiseen ja lannoiteaineiden kulkeutumista veden mukana. Lisäksi tutkimusvaiheeseen kuuluu tiedonhaku-osuus, jossa oppilaat laativat esitelmiä luomu- ja tehotuotannon ympäristö- ja terveysvaikutuksista oman päätöksentekonsa pohjaksi.

Päätöksentekovaiheessa oppilaat ottavat kantaa loppukyselyn avulla siihen, kuinka ruokaa heidän mielestään tulisi tuottaa.

Liitteet:

Työskentelyohjeet opettajalle (Word-tiedosto)

Työskentelyohjeet opettajalle (pdf-tiedosto)

Blogitekstit (Word-tiedosto)

Blogitekstit (pdf-tiedosto)

Alkukysely (Word-tiedosto)

Alkukysely (pdf-tiedosto)

Väittelyharjoitus (Word-tiedosto)

Väittelyharjoitus (pdf-tiedosto)

Kasvatuskokeen ohjeet ja tulosten tarkastelu (Word-tiedosto)

Kasvatuskokeen ohjeet ja tulosten tarkastelu (pdf-tiedosto)

Lannoitteiden valumatutkimus (Word-tiedosto)

Lannoitteiden valumatutkimus (pdf-tiedosto)

Loppukysely (Word-tiedosto)

Loppukysely (pdf-tiedosto)

Lannoitteiden valumatutkimus