Puusokko

Tutkimuksellinen oppimisaktiviteetti puiden tutkimisesta ilman näköaistia. Sopii 5-6 luokille, sovellettevissa myös muille, kesto n. oppitunti.

Aihe: Ympäristötieto, ympäristön havainnointi.
Puiden havainnointia sokkona parin kanssa.
Ikäluokka: 5.-6. luokat. Sovellettavissa kaikille ikäluokille.
Tavoitteet: Tehtävän tavoitteena on oppia puista havainnoimalla niitä eri aisteja käyttäen sekä luottamuksen lisääminen ja aistien harjoittaminen.

  • T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen
  • T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä
  • T5 ohjata oppilasta tekemään havaintoja monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja käyttäen
  • T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin
  • T9 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä
  • T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimimista erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan muita sekä tukea oppilaan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan
  • T12 ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä ympäristöopin käsitteiden avulla
  • T15 ohjata oppilasta luonnon tutkimiseen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistamiseen

Tarvikkeet:

  • Sokkohuivit

Kesto: 1 oppitunti

Ohjeet pdf-tiedostona

 

Ohjeet pareittain tehtäväksi (lisätty kesä 2021)

Tehtävä suoritetaan pareittain mieluiten sekametsässä, tavoitteena löytää mahdollisimman monta erilaista puuta:

  1. Pareista kummallekin sidotaan vuorollaan silmät sokkohuiveilla.
  2. Pari, jonka silmät eivät ole sidottu lähtee johdattamaan sokkona olevaa pariaan jonkin puun luokse.
  3. Puun luokse saavuttuaan sokkona oleva pari saa tunnustella puun runkoa käsillään.
  4. Sokkona olevan parin tulee tehdä havaintoja puun rungosta, kuinka paksu, millainen kaarna, onko oksia, lehtiä jne…
  5. Kun sokkona oleva pari on mielestään tehnyt tarpeeksi havaintoja näkevä pari johdattelee sokon parinsa takaisin lähtöpisteeseen, kuitenkin eri reittiä kun olivat saapuneet.
  6. Saavuttuaan takaisin lähtöpisteeseen sokkona oleva pari saa taas katsoa.
  7. Sokkona olleen parin tulee yrittää tunnistaa ympäristöstään puu, jota oli tunnustellut.
  8. Parit vaihtavat rooleja ja toistavat saman tehtävän.
  9. Kun kumpikin on päässyt tunnustelemaan sokkona puita, pohditaan puun ominaisuuksista. Mitkä tekijät auttoivat tunnistamaan puun, jota oli sokkona tunnustellut? (Mikä kertoo puun iästä, mitä puun kaarna voi meille kertoa, entä oksat ja lehdet/neulaset?)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *