Siirry sisältöön

Kekseliäin keksintö -kilpailu

Aihe: Sähköoppi: virtapiirin periaate sekä johde ja eriste.
Ikäluokka: 4.-6. luokka
Tavoitteet: Projektin teoriatavoitteena on ymmärtää virtapiirin toiminta, sarjaankytkentä sekä rinnankytkentä. Lisäksi tavoitteena on oppia itse rakentamaan erilaisia virtapiirejä ja saada aikaan valoa tai liikettä sähkön avulla. Työssä harjoitellaan myös sähköturvallisuuden edistämistä ja turvataitoja. Oppilaiden on tarkoitus toteuttaa järjestelmällisesti, pitkäjänteisesti ja itsenäisesti oma suunnittelemansa idea alusta loppuun. Oppilaat laativat itse keksinnön rakentamiseen työohjeet, joiden avulla he etenevät työssään. Tämä haastaa erityisesti oppilaiden oman toiminnan ohjausta. Keksintöprojekti toteutetaan ryhmissä, joten työssä pääsee harjoittelemaan ja kehittämään ryhmätyötaitoja niin, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu toimintaan tasapuolisesti. Lisäksi projekti luo oivan mahdollisuuden harjoitella kestävää toimintaa: tarpeettomaksi käyneitä tavaroita ja materiaaleja voi uusiokäyttää omassa keksintöprojektissa!
Tarvikkeet: Opetuskokonaisuuteen voi käyttää erilaisia materiaaleja koulun varusteiden mukaan. Virtapiiriin sisältyvät osat ovat välttämättömät, mutta keksintöön rakennettavaa virtapiiriäkin voi mukauttaa koulun tarvikkeiden mukaan. Muita materiaaleja voi soveltaa ja keksinnöissä voi hyödyntää oikeastaan mitä vain tarvikkeita. Toteutettavaan keksintöön tarvittavien välineiden lisäksi on hyvä, että oppilailla/ryhmillä on omat ohje- ja suunnittelulomakkeet, jotka ohjaavat oppilaiden työskentelyä.
Kesto: Opetuskokonaisuuden kesto on muunneltavissa muutamasta tunnista useampaan viikkoon. Erään koulun oppilaiden kanssa projektiin käytettiin arviolta kymmenen tuntia, jotka pidettiin puolentoista viikon aikana. Projektia olisi voinut laajentaa tai typistää tarpeen mukaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *