Siirry sisältöön

Tiedeseikkailu – Kadonneen vasikan arvoitus

Aihe: Harjoitellaan matematiikkaan, kemiaan ja biologiaan liittyviä
ilmiöitä kadonneen vasikan arvoituksen ratkaisemiseksi. Tutkitaan maidon ominaisuuksia kemian ja biologian välineistöä käyttäen.
Ikäluokka: Alakoulun 6. Luokka
Tavoitteet: Opetuskokonaisuudessa painottuvat ongelmanratkaisu, tutkimuksellisuus ja tiedon merkityksellisyys.

Tarvikkeet:
Arvoituksen ratkaisemiseen

  • Jokaista pistettä koskevat kysymykset
  • Jokaista pistettä koskeva itsearviointi (jos sellaista on tarkoitus käyttää)
  • Ristikkotehtävä

→ Niitataan yhdeksi vihoksi, joka kulkee oppilaiden mukana kaikilla pisteillä

Matematiikan piste

  • Pisteellä suoritettavat ongelmanratkaisutehtävät
  • Kirjoitusvälineet
  • Ruutupaperia

 

Biologian piste

  • Oppilasparia kohden yksi
  • Mikroskooppi
  • Keitinlasi, jossa täysmaitoa
  • Kangassuikale
  • Pinsetit
  • Preparointiin aluslasi ja päällyslasi
  • Pipetti
  • Käsipyyhepaperi

Opettajalle

  • Taulu/dokumenttikamera preparaatin tekemisen havainnollistamiseen
Kemian piste - Oppilaat kahdessa isossa ryhmässä, välillä vaihtoEnsimmäinen ryhmä tutkii punakaali-indikaattorin toimintaa

  • Punakaali-indikaattori
  • Näyteastia, johon saa sekoitettua 6-9 ainetta
  • Erilaisia kotoa löytyviä happamia, neutraaleja ja emäksisiä aineita. Maito edusti neutraalia, sillä tutkimuksen keskipisteenä oli maidon tutkiminen.

Toinen ryhmä tekee maidosta muovia

  • Lusikoita ja pipettejä
  • Rasvatonta maitoa
  • Etikkaa
  • Elintarvikeväriä
  • Mittalaseja
  • Lämpömittari
  • Keittotaso
  • Piparkakkumuotteja
  • Patakintaat

Kesto: Noin kolme oppituntia. Työskentely 30 minuuttia/piste, sekä aloitukseen, lopetukseen ja pisteiden välillä siirtymisiin käytettävä aika.

Ohjeet pdf-tiedostona

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *