Sanalliset tehtävät – tavoitteet

Auki kirjoitettuja tavoitteita alakoulun matematiikkaan, kun aiheena ovat sanalliset tehtävät.

Seuraavassa on esimerkkejä siitä, millaisia tavoitteita oppilaille voi asettaa painopisteenä ollessa matematiikan sanalliset tehtävät.

Tavoitteiden sanamuotoja voi tarpeen vaatiessa muokata lapsen suuhun sopivammaksi.

  • ”Varmistan, että olen ymmärtänyt lukemani.”
  • ”Tunnistan kysymyksen sanallisessa tehtävässä.”
  • ”Osaan kuvitella mielessäni sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen.”
  • ”Osaan kuvailla sanallisessa tehtävässä esitetyn tilanteen toiselle oppilaalle.”
  • ”Esitin sanallisen tehtävän tiedot toisessa muodossa (esimerkiksi piirros).”
  • ”Osaan poimia sanallisesta tehtävästä olennaiset tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.”
  • ”Tunnistan sanallisissa tehtävissä, mitkä luvut ovat ratkaisun kannalta tärkeitä.”
  • ”Osaan perustella sanallisessa tehtävässä annettujen tietojen perusteella muodostamani laskulausekkeen.”
  • ”Hahmotan erilaisia tapoja, joilla voi ratkaista sanallisen tehtävän.”
  • ”Mietin sanallisten tehtävien kohdalla, onko saamani vastaus järkevä.”
  • ”Arvioin, ovatko tehtäviin saamani vastaukset järkeviä.”
  • ”En jätä sanallisen tehtävän ratkaisua kesken, vaikka tehtävä olisikin vaikea.”
  • ”En luovuta työskennellessäni pitkän ja haastavan sanallisen tehtävän parissa.”
  • ”Osaan selittää vaiheittain, miten olen ratkaissut sanallisen tehtävän.”
  • ”Ymmärrän lukemani sanallisten tehtävien yhteydessä.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *